Välkommen till min blogg


tisdag 20 september 2011

Enskededalen

När jag är och tänder ett ljus i Sandsborg brukar jag passa på och göra det i samband med Justins middagspromenad. Då promenerar jag gärna i det underbara området som heter Enskededalen. Vi har bott där tidigare och det är ett lugnt och fint villaområde. Marken uppläts under 25-30-talen till arbetare med knappa resurserför att de skulle kunna få bygga sig ett hus. Fast riktigt populärt var det inte, det var ju så långt ut på landet. (Numera ca 10 minuter till Sergels Torg). De är dyra att köpa nu för tiden och de som köper dem har ofta ekonomiska möjligheter att bygga ut och om, vilket gör att de både utvändigt och invändigt är små pärlor.
Sockenvägen

Jag tror inte bilderna ger riktig rättvisa åt hur fint det egentligen är.
Alla hus gränsar till gatan och trädgården är på det viset i sin helhet inåt.

Många charmiga detaljer.
Man kanske inte borde ha sålt sitt hus ... Hm.
Här fick jag plocka äpplen. Och gjorde det också förstås.

Kunde inte låta bli att ta foto på den här "fina" bilen, som ser ut att ha varit med ett tag ...

5 kommentarer:

  1. Hejsan Margaretha !

    Så fint och mysigt det ser ut på gatan med de "gamla" husen. Så där såg det ut där jag växte upp i Vetlanda.Gemytligt-

    Hoppas allt är ganska så bra i alla fall med Dig.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det ser ut!

    Och den där bilen, den gamla PV:n får mig att minnas.

    Min svärfar/vi hade en sådan när vi var nygifta och några år framåt. 1967 frontalkrockade han med en tankbil efter att ha varit i Visby och hälsat på svärmor som låg på lasarettet. I framsätet hade han en bekant och i baksätet satt vår 5-åriga dotter. Svärfar och vännen i framsätet dog omgående och vår dotter, som tydligen somnat, hittade man under framsätesstolarna. Hon hade bäckenskador (bäckenet var som ett krossat ägg, sa läkarna), men klarade sig och blev helt återställd.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vackert! Enskede är nog det som är mest "hemma" för mig, och kommer alltid vara...
    Önskar verkligen att jag kunde bo där någon gång igen!
    Fina bilder.

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder på vackra omgivningar! Förstår att du gillar att promenera där. Härligt att få plocka äpplen på det där sättet när man inte har egna.

    Undrar om det var där i trakterna som jag var på julmarknad härom året. Jag tror det....

    /Margareta

    SvaraRadera
  5. Ibland är det bara så skönt att få Walking the Memory Line, att minnas både de bra och dåliga

    SvaraRadera