Välkommen till min blogg


onsdag 11 maj 2011

Kungsträdgården

Var idag och åt en två och en halvtimmes (!) lunch med tre väninnor i Kungsträdgården. Det var mycket trevligt. Vi hade så himla mycket att prata om och i ett sånt läge är det jobbigt att ha en hund som ligger hemma och väntar. Men han sov fortfarande när jag kom hem. Det är jobbigt i värmen nu.
 
Just idag är det också 40 år sedan den stora almstriden gick av stapeln. Den som var ett uppvaknande för de styrande att folket faktiskt hade en egen och ,tro det eller ej, avvikande uppfattning om saker och ting.
Så här ser de vackra almarna ut idag. 
Det kommer att bli lite fest här från eftermiddagen hörde vi.
För den som glömt vad det handlade om kan läsa mer:

Nu har jag några timmar framför mig med att borsta den hund som jag badade innan jag cyklade ner till stan.

8 kommentarer:

  1. Vad härligt med besök på Kungsträdgården. Först tyckte jag det var Ann Lagergren som satt där, men jag tror inte det. Det är ju ett tag sen jag såg henne. Hon har nog förändrats precis som jag. Det där med hund liggandes hemma: så länge han/hon är nyrastad så gör det ju inte så mycket med några timmar för sig själv. Och almbråket - ja, det minns jag. Folk hängde i almarna. Om jag inte minns fel var t o m Johannes Brost där hängandes i en gren!

    Skönt att se att du i alla fall inte isolerar dig. Det kan vara lätt att göra.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Kul, det såg ju trevligt ut med lunch i Kungsan. I söndags var det knökfullt. Det skulle vara roligt och åka ner till Kungsan i kväll, men vi har kommit från landet just nu. Tack för receptet

    SvaraRadera
  3. Å vad härligt med långlunch med väninnorna! Justin klarade sig säkert, han sover ju så länge när han är nybadad.

    SvaraRadera
  4. Justin tog bara ca två timmar att borsta den här gången och det beror på att det inte har regnat. Däremot tog det tid ändå för jag passade på att klippa bort päls lite här och där så det inte ska bli så tätt för honom i värmen.
    Dags för middag och sen till möte med bostadsrättsföreningen. Det är ny styrelse nu och jag ska presentera mig (webbredaktör som jag är) och sen ska jag ta porträtt på alla och lägga upp på hemsidan. Så jag tar med mig stativet så det blir så bra det nu går.

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Det blir nog jättebra!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag tar en kamera med mig också ... :-)

    SvaraRadera
  7. Hej Margaretha !

    Visst är det trevligt träffa väninnorna ibland.Jag har ju en som heter som Du i förnamn.Hon vet så väl hur mycket jag har omkring mig just nu, och att jag gärna vill se "Hem till gården" ändå envisas hon med själv bestämma att nu hälsar jag på Dig som idag.Skrev att jag har sjukgympa kl.14,och så äter jag lunch under tiden jag ser serien.Hon menar på hon ska sitta tyst.Verkar löjligt kanske från min sida sett att jag ska sitta och se den medan hon sitter i soffan bredvid.Nej tack !
    Vi sås ju förra Torsdagen då vi for till Tumba o.mammografin.Jag hade ingen C.
    Jag minns när Maggan absolut ville se och ej bli störd när "Herrskap och tjänstefolk" gick.Så hon om nån borde ju fatta.Sa hon kunde komma Kl.15-16.30. Nej det ska alltid vara när hon bestämt, aldrig när jag säger. Och ibland har vi bestämt att vi träffas och så ringer hon återbud en timme innan.Hon förlorade ju också sin man i den hemska sjukdomen.Men hon har alltid varit lika dan.Har känt henne sedan 1974, då vi möttes på rökrummet på Gynavd.
    Så vid det här laget borde hon ju veta hurdan jag är.Det är sedan jag blev pensionär som jag fått divalater.Har jag träff med myndugheter/läkare måste jag ju avstå från mina serier.Annars inte, drömmer mig bort ett litet tag.Har en ännu tidigare "Våra bästa år" den ser jag sedan jag blev arb.lös.-97 i okt.VISST är jag lite knäpp och envis.Men i mitt nya liv låter jag ingen annan styra mig som förr dansade jag alltid efter andras pipa.

    Vill Du ta bort detta sedan får Du göra det.Tror inte hon läser bloggar.Mer än de jag ger henne.

    Kram Marie-louise

    SvaraRadera
  8. Så trevligt det såg ut i Kungsträdgården och vilken härlig lunch ni verkar ha haft.

    Almstriden kommer jag mer än väl ihåg.

    En badad Justin tar nog en stund att få fin igen. (Jag ser i ett av dina svar att det tagit 2 tim att få honom fin.)

    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera