Välkommen till min blogg


söndag 29 maj 2011

Fortsättning på helgen

En verklig intensiv och trevlig helg må jag säga. Här kommer fortsättningen:
Efter restaurangbersöket på fredagen behövde jag vila upp mig(!) en del på lördagen. Men på eftermiddagen åkte jag iväg till bror och svägerska och min lilla hund (som inte alls saknat mig verkade det som).
Därefter var vi bjudna på middag hos ett brorsbarn som hade fyllt år och hennes familj.
En jättegod middag blev vi bjudna på. Vinet fick jag avstå ifrån av två skäl ...


I dag, på söndagen, åkte vi in till stan och var på en alldeles speciell konsert i Högalidskyrkan.

Först var det fyrhändigt pianospel av Victor Bunin och Veronica Reinstein.

Victor Bunin, som är ryss, är världskänd och har bl a gjort konserter runt om i världen. Flera av hans elever har vunnit internationella pianotävlingar Och en av dem är Veronica Reinstein och som nu är etablerad pianist på Operan, Dramaten, Stockholms stadsteater, Kulturama, Sveriges Radio m m. Även hon är ryskfödd.
De spelade fantastiskt tillsammans. Hur kunde de?
Detta var en stor upplevelse. Kunde ha suttit där hur länge som helst och lyssnat på dessa skickliga musiker

Andra halvan av konserten var av ett helt annat slag:
Det var Bondekantaten av J. S Bach.
Medverkande var flera solister, två körer och en skicklig orkester.
Här hade man inte sparat någon möda på att göra detta till en hel teaterföreställning.
Så skickligt gjort och så fin musik.

Bilden ger inte alls den rättvisa som hade varit roligt att visa. Men det är alltid svårt att få med stämning och känsla i en sån här föreställning.
Det var en syster till min svägerska som var med i den här. Hon ingår i kyrkokören.

Och kan ni tro: Detta var helt gratis! Ofattbart. Hade gärna betalt mycket för att se allt detta.

Vilken helg!!

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg! Förstår att föreställningen var fantastisk!
    Kul att ni fick träffa Anna-Lena med familj! Stort grattis till henne - om hon skulle se det här!

    SvaraRadera
  2. Låter som om du haft upplevelser som du kan leva på länge. Härligt! Konserter i kyrkan kan vara oerhört mäktiga. Akustiken är verkligen inte att leka med.

    Sköt om dig.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder!! Jag har fotograferat i denna kyrka med min Nikon men det har bara blivit blaha, blahang Du får föja med som fotograf nästa gång!

    SvaraRadera