Välkommen till min blogg


måndag 1 augusti 2011

Välkomna och ovälkomna gäster ...

... har jag haft.
De som var välkomna heter Birgitta o Hasse, vänner från Hammarby Sjöstad. Det regnade småspik hela förmiddagen när de var på väg hit. Men när de kom hade de med sig en marmeladburk de hade köpt på vägen och den hette Solsken. .
"Här kommer vi med lite solsken" hälsade de.
 
Och tänk solen bröt fram och fortsatte med det under de dagar de var här!! Festligt va?

Vi tog en promenad i sköna omgivningar

Här brukar vår by ha fisketävlingar en gång om året. I år hade det tydligen varit en särskilt lyckad fångst. Alla var nöjda

Jag hade sån tur att jag fick hjälp med en del saker som behövde åtgärdas. Trappen till poolen t ex hade av någon underlig anledning börjat rosta. Det fixade Hasse.
Sen klättrade han upp på taket och kollade om det behövdes bytas några takpannor. Och det var precis vad som behövdes också. Sagt och gjort.
Så gissa om dessa gäster var välkomna.

Här kommer en som definitivt inte var det ...

Den här var jag nära att trampa på när jag kom in på verandan. Just det - en huggorm!
En del skulle bli hysteriska (det blev jag ju i och för sig också) men först och främst gällde det att smyga förbi honom och få tag på kameran. Viktigast av allt.
Sen kom frågan: Hur gör man nu då? Kan man övertala honom att försiktigt åla sig ut? Nej. Jag tog en sopborste och sopade ut honom på trädäcket. Där låg han och var jättearg med huvudet högt mot mig. Där kunde han ju inte ligga. Så jag tog en plasttång (som man använder vi matlagning) och tog upp honom och la (kastade) ner honom i svampkorgen som råkade stå där. Jag har inte förmågan att kunna döda en orm (inte så mycket etiska som praktiska faktiskt). SÅ jag gick iväg med honom för att kasta honom i kohagen. Men han ville annat: Han ålade sig ut i hålen som finns i en korg och ramlade ner framför mina fötter innan jag var framme.
Oj, vad bråttom jag fick därifrån men ormen var åtminstone inte kvar på tomten.
Vad hade hänt om det varit Justin som hade gått ut genom dörren? Vill inte ens tänka på det.
Fick plötsligt lite hemlängtan ...

6 kommentarer:

  1. Nä men fy för huggormar. Men du var duktig nog att fixa själv. Men det måste man ju när man är själv. Skönt med besök i alla fall. Händiga människor är alltid bra att ha i närheten.

    Förresten: såg jag fel eller var Justin alldeles nyborstad på bilden? Eller har du retuscherat?;-)

    Varm kram

    SvaraRadera
  2. Haha. Retuscherat? No way. Han är ALLTID så där tjusig :-)
    OK, det var ca fyra dagar sen jag badade o borstade honom och det håller fortfarande tydligen.

    SvaraRadera
  3. Bravo syrran!!! Som belöning ska du få en hel burk surströmming för dig själv!

    SvaraRadera
  4. Trevligt med de välkomna gästerna men fy f*n för den ovälkomna! Jag blir helt chockad att du lyfte ut den med kökstången!!! Otroligt imponerande!
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Hejsan !

    Är inte det rätt sällsynt att en orm, huggorm dessutom ringlar in till folk i stugorna.

    Du måste haft något ormsmaskens i närheten.

    Tur att Du fick undan den.

    Kram Mi

    SvaraRadera