Välkommen till min blogg


söndag 21 augusti 2011

Grisslehamn

Har haft några härliga dagar hos min bror o svägerska i deras fritidshus i Grisslehamn. De har en härligt stor sjötomt där de och även hundarna (för dagen tre stycken) har ett paradis där.
Justin var varm efter resan och ville genast ta sig ett bad. Unghunden Jazz var genast med på noterna. Hon hoppade t o m i vattnet från bryggan. Justin gick lite fegt ut från stranden.
Men kul hade de

Medan vi satt på bryggan och fikade. Och inte badade ...

Nu har Leija anslutit också.

På kvällen bjöds på kanongod mat. Här röks räkor, mästerkock är Marie.

Vad sägs om denna förrätt?

 Självklart måste dessa tre få sitt också. De kan faktiskt sitta still emellanåt. Om det behövs.

På lördag förmiddag åkte vi hit. Ett fint ställe där de satsat på bl a gårdsmejeri och säljer underbara ostar (som jag köpte och som vi åt senare på kvällen). De har också varje år kosläpp samt under sommaren kosafari.

I närheten ligger en otroligt fin handelsträdgård - Kröns trädgård, ett familjeföretag där man verkligen älskar växter och är mycket kunniga. Var ju tvungen helt enkelt att köpa lite blommor för det var så smakfullt presenterade så man fick habegär direkt.

Grisslehamn är ju även känt för att det har varit Albert Engströms hemort. Vi var inne på museet och tittade. Finare än jag hade trott faktiskt.

Därefter promenerade vi ut till hans skrivarstuga som verkligen ligger utsatt för väder och vind. Och just den här dagen var det vågor som heter duga. Syns inte så bra på bilden men de var häfiga. Nu var det ju sommar och  någorlunda varmt med det var lätt att förstå hur det kunde vara en kulen höstdag där ute i stugan.
Hundarna badade i vågorna och Justin som ibland verkar lite trött tog på sig den tunga uppgiften att hålla hela stranden fågelfri. Han sprang från kant till kant och jagde bort dem. Strongt av en gammelman.


Grillkväll. Ljummen kväll på verandan trots att regnet öste ner

5 kommentarer:

  1. Oj vad mysigt!
    Vilket drömställe! Och vilken jättefin bild på skrivarstugan!
    Jättehärliga bilder & skönt för hundarna att kunna svalka sig i vattnet när de ville!

    SvaraRadera
  2. Men så trevligt det ser ut!
    Grisslehamn är ännu en av de platser som jag aldrig besökt.
    Att Justin gillar att bada? Han har ju en präktig päls. Bosses keeshond Ludde är väldigt rädd för vatten och badat i havet har han aldrig gjort. Han går långa omvägar för att slippa gå i vattenpussar.
    Tur att den där handelsträdgården ligger så långt från Stenstugu, annars så.........

    SvaraRadera
  3. Justin tycker det är skönt att bada när det är varmt. Hans matte däremot är mindre road eftersom det är hon (=jag) som måste ta hand om den där blöta pälsen. Är det sen lite saltvatten i så blir det tovigt. Trots det låter jag honom hållas. För jag ser ju hur himla mycket han trivs och för mig är det just då det viktigaste. Det är inte hans fel att man avlat fram den där jättepälsen.
    Jag njuter när jag ser honom bada och att han mår bra.
    Det andra tar vi sen ...

    SvaraRadera
  4. ååå i den där stuga vill jag bo och sitta o se på vågorna hela dagen

    SvaraRadera
  5. Vad underbart för hundarna. Mischa älskar vatten (gärna lera också) och kan absolut inte gå på stranden utan att kasta sig i. Men jag är inte avundsjuk på den efterföljande pälsvården som väntade dig.

    Du ser ut att ha haft en fin helg i alla fall.

    Kram!

    SvaraRadera