Välkommen till min blogg


onsdag 24 augusti 2011

Imponerad

Jag måste faktiskt säga att jag blir imponerad. Jag vet ju att den här tjänsten finns men kan aldrig sluta att förundra mig över hur bra den fungerar.
Nämligen: Jag har en pension i Belgien eftersom vi bodde och arbetade där några år. Mina pengar sätts in på ett konto i Bryssel. Banken och myndigheterna brukar skriva brev till oss/mig  på franska. Det språket klarar jag hyfsat. Tillräckligt för att förstå vad brevet handlar om, även om det är skrivet på kanslibelgiska.
Men i går:
... kom detta brev. Och det var skrivet på Flamländska! Först blev jag alldeles förskräckt. Men sen ville jag faktiskt veta vad de ville så jag nyttjade Googles översättning. Och för varje flamländskt ord jag skrev kom ett motsvarande svenskt ord upp i andra spalten. Till slut hade jag hela brevet. Det var inte perfekt men jag fattade precis vad som menades. Flamländska fanns inte utan jag fick ta nederländska men det funkade ju.

Visst är väl detta fantastiskt?

6 kommentarer:

  1. Vad häftigt. Tänk att översätta en hel skrivelse med hjälp av google. Måste tagit tid för dig. Men då vet jag vad jag skall göra om jag får ett brev på ett språk jag inte kan (dvs alla utom engelska).

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hejsan och tack för din kommentar hos mig!

    Det är jättebra med den här översättningen som Google erbjuder. Jag vet att mina italienska barnbarn använder den när de vill läsa vad jag skrivit i bloggen.

    Jag har dock roat mig med att ta ett svenskt stycke och översätta det till t ex italienska och sedan översätta tillbaka den italienska översättningen till svenska igen. Du milde tid vilken gallimatias det kan bli. Prova det ska du få se, det är riktigt roligt!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Nej, det var just det det inte gjorde - det gick med blixtens hastighet! I samma takt som jag skrev ner orden på flamländska så stod ett svenskt ord i spalten bredvid.

    SvaraRadera
  4. Svar till Ingrid: Jag ska prova det. Det kanske inte alls stod vad jag trodde. Ska jag FÅ pengar eller ska jag BETALA pengar? :-)

    SvaraRadera
  5. jag älskar google translate, jag brukar använda det i postcrossing om personen ifråga t ex inte kan engelska utan bara sitt hemlands språk

    SvaraRadera
  6. Vad kul! Jag använder också Google Translate eller lexikon.se när jag kör fast, skrev ett helt skuldebrev på grekiska i sommar med hjälp av det...
    Visst är det häftigt!

    SvaraRadera