Välkommen till min blogg


måndag 6 juni 2011

Lördag/söndag/måndag

På lördagen kom min svägerska (Jans syster) hit och var här några dagar.
Vi hade mycket att prata om och hade väldigt trevligt.
På söndagen skulle jag hissa flaggan för att det var just söndag. Sagt och gjort ner med vimpeln som PANG gick sönder och linan for upp nästan i toppen av flaggstången.
Att få tag i den så högt upp förstod vi ju genast var omöjligt. Och att fälla stången gick inte, skruvarna satt bergfast.
Två rådiga kvinnor börjar genast söka och finna lösningar på detta. Jag ska absolut inte dra hela den långa historien för en del av lösningarna som vi prövade var inte särskilt intelligenta (inte alls!) tvärtom pinsamma.
En av dem, som kunde ha varit bra, var att såga ner ett träd (vilket vi förstås gjorde) och sträcka  upp mot linan och liksom dra ner den! Men istället åkte den ännu högre upp och fastnade vid knoppen.
Efter ett letande i redskapsboden hittade jag en tång som var litelängre och hade mer kraft och med den lyckades vi (=jag) lossa skruvarna. Louise höll i stången under tiden. Men eftersom det blåste kraftigt höll hon på att tappa greppet och den på väg att falla okontrollerat och vi visste ju inte vad den kunde dra med sig i fallet.
Och vad gör man då - ja, man ringer efter Kjell, grannen som på ett lugnt och smidigt sätt fäller stången, fixar linan och sätter upp stången igen.
"Ha en bra dag, damer!"
Vi skrattade gott åt hela historien och jag väljer att inte berätta alla tokiga saker vi gjorde.


Dagen efter (idag alltså) var det Nationaldag. Och här är nu flaggan i topp!

Ett helt gäng badglada tjejer invaderade poolen. Även mormor kastade sig in i gänget.


Inte bara riktiga ungar gillade att bada. 
Sen smakade det bra med kaffe/saft och rababerpaj med vaniljsås.

Trots att jag inte alls har orkat med att tänka på trädgården i år, har det blivit lite blommor i allafall.
Gläds åt dem.

8 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag måste nästan berätta för dig om ett av våra flaggstångsäventyr.

    En pingstdag för en massa år sedan fastnade flaggan på halv stång och gick inte att få varken upp eller ner. Då hade vi en gammal trästång, så det gick liksom inte att fälla den så där utan vidare. Och inte kunde vi ha flaggan hängande på halv stång.

    Det var inte annat att göra än att ringa runt och få hit en massa folk, som fick hjälpa till att fälla stången och sen fick vi ha den liggande i trädgården ett bra tag, för vi passade ju på att måla den också, när den ändå var nere.

    Idag skulle man haft en pool!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det ser ut med poolen. Själv nöjde jag mig med en dusch - men det var inte så illa det heller. Ser ut som om ni hade en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Häftigt! Det kommer ena överraskningen efter den andra! Provfotograferade inte Charlotte med sin nya kamera i poolen?

    SvaraRadera
  4. Ingrid: Men oj vad pinsamt att flaggan fastnade på halv stång!! Skönt ändå att det fanns folk tillgängliga som kunde komma och hjälpa er.
    Birgitta: Ja, jag trodde inte att denna lílla pool kunde vara till sådan glädje. Men det är inget fel på dusch heller i och för sig, det nöjde vi oss med tidigare.
    Göran: Jag tänkte inte på det. Men de ska komma hit i morgon och bada igen och då får hon dyka ner och ta lite kort.

    SvaraRadera
  5. Hi hi jag VET de där pinsamma historierna som du INTE berättade... :-)
    Undrar egentligen hur mycket jag ska ha för att inte berätta?

    SvaraRadera
  6. Jag ska klippa av ditt bredband ...

    SvaraRadera
  7. Åh vad kul att få höra dom historierna Margaretha! (Charlotte - skriv ner dom med småååå bokstäver och skicka till mig;-)

    SvaraRadera