Välkommen till min blogg


tisdag 21 december 2010

Svenssonsill

Förkylning eller ej - julen låter inte vänta på sig.
Håller därför på att lägga in sill och vill dela med mig av ett jättegott recept som kommer från Christer Lingström på Edsbacka Krog och som vi äter varje jul.
Varsågoda:

Svenssonsill
500 g matjésill
mjölk

1/2 rödlök
1 stjälk blekselleri
1/2 äpple
1 msk ättika 24%
3 msk tomatketchup
4 msk tomatpuré
1/2 dl rapsolja
1 tsk socker
1/2 finskuren dill
1 dl vatten
av 4 msk körsbärslikör

Gräslök

Låt matjesillen rinna av väl i ett durkslag. Skär filéerna i 2 cm breda bitar. Lägg sillen i en bunke och häll på  mjölk så att det täcker sillen.
Täck över och låt stå över natten.

Skala och finhacka rödlöken. Finstrimla blekselleri och äpple.
Blanda alla ingredienser till tomatsåsen, spar lite lök- och äppelhack till garnering.
Häll bort mjölken, låt sillen rinna av. Blanda sill och tomatsås. Smaksätt ev med körsbärslikör.
Låt stå i kylen 1-2 dygn.
Garner med klippt gräslök, lök- och äppelhack.

Om ni tycker det lät krångligt så är det ingenting man tänker på när man äter den ... :-)
Hoppas det ska smaka.


7 kommentarer:

  1. Det låter riktigt gott. Undrar vad mjölken har för funktion?

    SvaraRadera
  2. Ja, det undrar jag faktiskt också. Ibland vore det inte dumt om de skrev varför man ska göra vissa saker annars kanske man låter bli. Som t ex varför man ska skölja riset innan man kokar det ... Har jag undrat länge.

    SvaraRadera
  3. Riset vet jag: Man tar bort stärkelsen ur riset = inte så kladdigt ris. Sen såg jag någonstans att det var ett utmärkt att vattna blommor med!

    SvaraRadera
  4. Så blommorna inte ska sloka, eller ...??

    SvaraRadera
  5. Japp! Förresten har du fel datum på efit ser jag här bredvid.

    SvaraRadera
  6. Jaja, söndag eller onsdag - det har ingen betydelse när man är pensionär ... Alla dagar är lika :-)

    SvaraRadera