Välkommen till min blogg


måndag 6 december 2010

Händelserik promenad

Var inne i stan idag för att kolla lite på julklappar.
Gick bl a Drottninggatan fram mot Riksdagshuset. Där stod en man och fiskade. Massor av människor stod och kollade på något så jag gick fram, nyfiken som jag är.
Och upp kom den här laxen:
Och tro´t eller ej. Det var bara jag som fick ta kort, sen rusade han iväg med fisken till sin kompis som stod utmed andra kajen nedanför Rosenbad.

Forsatte min vandring en bit till korsningen kanslihuset/slottet.
Och eftersom jag var hungrig ville jag ha en korv och där fanns en korvgubbe så lägligt..
Vem står där och köper korv om inte Gösta Ekman! Jag frågade om jag fick ta ett kort av honom men det ville han helst inte. Och det respekterade jag förstås. Så han och jag stod där och språkade om olika saker medan vi åt vår lunch tillsammans. Han tackade för min förståelse och försvann sedan.

Vidare till Stortorget (hade ju fått en beställning därifrån ...) 
Och där utanför Nobelmuseet var det fullt av journalister och fotografer. Jag frågade vad det var och fick veta att alla nobelpristagarna var där inne och snart skulle komma ut.
Jag ställde mig ju förstås att vänta. Men tålamod är inte min starka sida så jag gick vidare efter ett tag.
Jag tror att de allra flesta som stod där var japaner. Och de frös duktigt.

Så, när man minst anar det händer det massor!

6 kommentarer:

  1. Åh, Gösta Ekman, han är en idol för mig. :) Kul att du vågar fråga så, jag har flera gånger stött på folk jag velat fota, men inte vågat fråga. Jag mötte t.ex.Bo Sundström (sångaren i Bo Kaspers) här mitt i Piteå i höstas.

    SvaraRadera
  2. Så häftigt att du fick det där fina fiskefotot och sedan fick språka med Gösta Ekman (jag måste säga att jag tycker att det var lite sniket av honom att neka dig ett foto).

    Min systerson har också hållit på mycket med fiske från Stockholms broar och kajer. Jag tycker att det är märkligt att det går fiska så där mitt inne i stan.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Se där! Det är så vi gör! Ut på stan och så ramlar det på en massa saker. Nu är det vår tur att vara avudsjuka.

    SvaraRadera
  4. Vilken spännande promenad!
    Häftigt att fånga middagen så där mitt i stan. Otroligt modigt att våga fråga Gösta Ekman om du fick ta ett foto, det skulle inte jag ha vågat! Hoppas att du kom fram till Stortorget, så att du inte blev hindrat av allt ståhej... ;-)

    SvaraRadera
  5. Hihi, förstår att du är angelägen att jag kom fram ... :-)

    Vi blev ju "kompisar" Gösta o jag ...

    SvaraRadera
  6. vilken spännande dag, ett riktigt Jag mötte Lassie ögonblick
    det är fördelen med att bo i Stockholm man vet aldrig vem eller vad man stöter på :-)

    SvaraRadera