Välkommen till min blogg


söndag 19 december 2010

Julmat

Ja, ..... och så var det julmaten. Lite hungrig blir man ju alltid vid jul, eller hur?
För mig finns ett par måsten:
- julskinka
- presssylta
- sill i alla former
- rimmad lax
- Jans underbart goda vitlöksströmming OCH senapsströmming
- lutfisk, vit sås och ärtpuré
- stuvad grönkål
Ja, jag behöver kanske inte räkna upp hela vårt julbord men självklart vill jag ha köttbullar, fårfiol, revbensspjäll, prinskorv, rödbetssallad, julost och Jansson också.
Ja, där har ni ju egentligen vårt julbord.
Sen Alladin SJÄLVKLART!
Och knäcken glömmer vi ju inte.

Nu ska vi bara tillaga det här också innan julafton. Kan man få RUT-avdrag för det?

5 kommentarer:

  1. Men Margaretha, vad gör coca-cola på er julbord?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet Sofie. Men vi får göra flera undantag från våra tidigare matvanor nu när Jan är sjuk. Vi är så glada för varje liten sak han kan äta eller dricka vad det än gäller. Så tvyärr är Coca Cola en av de sakerna han klarar av att dricka.
    Vi hoppas av hela våra hjärtan att han kan få återgå till normal, sund kost så småningom. Tills dess försöker vi stå ut. Coca Cola fanns tidigare aldrig på vårt matbord.

    SvaraRadera
  3. Då förstår jag, om det är till Jan är det en självklarhet. Klart han ska ha det som han mår bra av.

    Ärligt trodde jag att det var till ett av barnen eller barnbarnen. Å då var borde det bytas ut till julmust på julen.

    Hoppas ni får en fin jul och att jag inte trampade på någon öm tå. Det var inte min mening.

    SvaraRadera
  4. Nej Sofie, det gjorde du absolut inte. Jag blir bara rörd av omtanken.
    Det blir mycket som måste anpassas denna jul, vi är helt införstådda med det och försöker att inte göra någon stor affär av det.
    Det kommer att finnas något för oss alla (julmust till mig t ex).
    Krya på dig.

    SvaraRadera
  5. Det låter bra. Se till att njuta ordentligt av julen och tiden tillsammans.

    Krya på dig också

    SvaraRadera