Välkommen till min blogg


torsdag 4 november 2010

Torekällberget

I dag har Kajsa och jag varit på Torekällberget. Först åt vi en god lunch på restaurangen och sen gick vi runt i de gulliga hantverksaffärerna. Ville köpa massor men vi fick tyvärr lov att begränsa oss. 
Hit till Torekällberget flyttade många av de hus som inte fick plats när staden på 60-talet skulle moderniseras. Här har nu blivit som ett mini-Skansen med mängder av gamla byggnader, skola, handelsbod, hantverksbutiker, ett stort antal djur m m.
Känd Södertäljesiluett

Den gamla handelsboden som också innehåller en stort fint museum om gamla Södertälje. 
Här fanns också bageriet.

Inne i handelsboden

En trevlig gård där det kunde ha varit ett plåtslageri på sin tid (när huset låg nere i stan alltså).

Vad köpte jag då? Jo, jag samlar på fina tomtar med riktigt skinn. Här är årets nya. En helvit tomte.

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att se Torekällberget igen. Jättefina gamla bodar & butiker! Det blev ju i alla fall en söt liten tomte!

    SvaraRadera
  2. Hmmmm, tror jag har hittat mig ett nytt utflycktsmål :) har aldrig varit där med det ser ju jättemysigt ut..

    SvaraRadera
  3. ett annat ställe att besöka som är lika mysigt är Gamla Linköping, där är det också öppna butiker, bl a säljer Cloetta chokladkross (numera Fazer) och så bor det folk i husen

    SvaraRadera
  4. Torekällberget känner man igen sen barnen var små. På tal om Södertälje så kan ni nästa gång flickorna från Småland hälsar på så kan ni besöka Tom Tits Experiment

    SvaraRadera
  5. Ja, det hade vi tänkt. Tiden räckte tyvärr inte till men tills nästa gång ska vi lägga in det från början.
    Torekällberget har verkligen utvecklas sedan vi bodde i Södertälje. Det blir fler och finare hus där hela tiden. Och fler gulliga butiker.

    SvaraRadera
  6. Hej Margaretha !
    Det var katten, har Du varit och hälsat på i min stad.Det var trevligt.De har gjort väldigt fint däruppe.Jag har inte varit dit sedan Kungen O.Silvia var dit en het sommar för ett par år sedan.De satt med ryggen mot solen så vi som skulle fota fick ju solen mot kameran så det gick ej.Tom Tits, där har jag "jobbat" ett halvår för att få ihop dagar till A-kassan.Kul ställe.Nu har de en luftballong man kan åka i mot en viss summa.Kul att få se sin stad på bloggen! Tack !

    SvaraRadera