Välkommen till min blogg


tisdag 9 november 2010

Bortskämda ungar

Såg i går programmet Ung och Bortskämd på SVT.
Det handlar om 10 ungdomar vars föräldrar har tröttnat på sina parasiterande små änglar.
Självklart förstår jag ju att detta program är tillrättalagt en hel del - det är ju TV:s mål att programmet  ska få många tittare som möjligt. Och ju fler skandaler och upprörda tittare desto bättre. Det vet vi ju alla vid det här laget.
Men om hälften av detta är sant, eller ännu mindre, så blir jag starkt oroad för framtiden. Deras och min. För bortskämdare ungar får man leta efter. Deras föräldrar gör ALLT för dem. Även de som bor i egna lägenheter kommer lilla mamma eller pappa hem till, väcker och gör frukost. Någon av dem gick fortfarande i skolan tror jag men av dessa som inte gjorde det jobbade ingen. Föräldrarna fortsatte att underhålla dem med både service och pengar till allt.
Nu hade tydligen föräldrarna tröttnat och ungarna sattes i ett stort hus där de skulle klara allt hushållsarbete och handling själva, vilket ju inte verkar gå så bra för de vet inte ens hur en dammsugare fungerar.
Som vanligt i liknande program så är det en utslagning i slutet - den som sämst klarar det här får åka hem. Antingen för att sporra de andra att börja jobba lite. Ja, det kanske funkar...

Hur som helst med den saken, det här löser sig nog. Problemet är på en annan nivå tycker jag.
Vad är det för föräldrar som gör detta? Är de rädda för sina ungar, eller?
Och är det här vanligt? Hoppas verkligen inte det för då är det illa ställt i det här landet i framtiden.

5 kommentarer:

  1. Jag såg inte programmet, men man har väl hört talas om curlingföräldrar

    SvaraRadera
  2. Ja vi såg också programmet hemma och vi var ganska roade. Det största problemet var ju föräldrarna, som kom hem till de här vuxna barnen och dammsög kring fötterna på dem medan de hängde i någon soffa. Jag tycker INTE att föräldrarna gör sina barn en tjänst, för hur ska de här "barnen" klara av att bilda familj etc sen?
    Tack & lov så tror jag att de hade skruvats till lite, både barn & föräldrar överdrev nog en smula för så dumma i huvudet kan ju inte de där tjejerna (t.ex) ha varit på riktigt! Det ska ju bli bra teve också, som du skrev.

    SvaraRadera
  3. jag har inte sett programmet men såg diskussionen i TV4s morgonprogram dagen efter
    och det är tydligen så att föräldrar av idag är rädda för sina barn, rädda för att de inte ska tycka om dem
    man blir matt att de inte fattar att de gör barnen en otjänst, men man får de barn man har förtjänat, så inte tycker jag synd om föräldrarna eftersom de tydligen har servat dem med allt

    SvaraRadera
  4. Jag blev om möjligt ännu mer förskräckt när jag tittade på Debatt i går kväll. Då var tre av ungarna med föräldrar med och diskuterade. De var "jätteförvånade" allihop över att man tyckte det här var konstigt. En av tjejerna var ju "tvungen" att hålla på med sin dans, så hon hade ju faktiskt inte tid att laga mat och städa. Henne pappa gjorde det så gärna ...
    Jag trodde nog att en hel del i programmet var påhittat men så är det alltså inte. Man blir skrämd. Och förbannad, när man vet hur många fina och bra ungdomar det finns som gör rätt för sig.

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Jag tänkte skriva ett inlägg om det här programmet jag också, men det blev inte av, men jag håller med dig till 100%.

    Är det ungdomar med sån här värderingar som ska hålla Sverige igång i framtiden, då ligger vi illa till. Då får nog SD ändra inriktning för då om någonsin kommer vi att behöva invandrare som kan och vill arbeta.

    Herre min tid, de här ungdomarna är i 20-årsåldern men beter sig som om de vore 12-13 år.

    Hälsningar från ett grått Gotland!/Ingrid

    SvaraRadera