Välkommen till min blogg


söndag 8 augusti 2010

Tillbaka till stan

Kom hem lite tidigare på grund av olika skäl. Vi hade i alla fall tre helt underbara dagar på sjön, trots regnet på lördagen. Natten mellan lördag och söndag hade vi århundrandets åska. Jag har aldrig i hela mitt liv sett ett sådant intensivt åskväder, blixtarna gick kors och tvärs på himlen och vilket muller som hörde till vilka blixtar det gick förstås inte. Att få uppleva detta på sjön var magnifikt. Hela fladen vi låg vid lystes upp som om det vore mitt på dagen.
Skeppshunden Justin tänker: Nej, ska de åka ut med båten nu igen ...?

Vi låg vackert i Finnhamn. En man i en grannbåt hade en trumpet med sig och satte sig på ett berg och spelade "Här är gudagott att vara". Det var så man rös. Alla runt omkring applåderade. Han fortsatte sen med några vackra fina visor. Oj, vad vi njöt.

Så gott som alla båtar har flaggor i aktern. En del tar in dem på natten andra inte. Vi brukar inte göra det. Han med trumpeten tyckte väl att det var lite synd, så han ställde sig på sin båt och spelade tapto. Och då ser vi att den ena efter den andra stack ut armen och smög in sina flaggor. Ja, även vi förstås ...
Så här ser många öar ut i skärgården. Det är skrakarna som rensar öarna på det här sättet. Det sägs att öarna återhämtar sig. Men det tar säkert lång tid.

Var bjudna på lunch hos vänner i Fagerdala.
Fotot taget från deras vardagsrum där de hade en strålande utsikt över vattnet.


På hemvägen blev vi stoppade av Kustbevakningen. Vi hade kört sju knop för fort.
Det kostade oss 1.500 kronor.

Sen blev det alkoholkontroll. Chauffören fick blåsa men självklart så visade det 0.
Hade de tagit på hans passagerare hade det inte varit lika fint ...

2 kommentarer:

  1. det stod i tidningen att det var ca 2 500 blixtar/timmen under åskovädret
    så jag kan tänka mig att ni hade ett spektakel i klass med fyrverkerier på nyårsafton

    SvaraRadera
  2. Oj låter som ett häftigt åskoväder!

    Trist med böter men jag är imponerad att du vågade plocka fram kameran! Sånt är jag lite feg med... Kanske beror på att du inte hade 0 i promille???

    Stor kram från oss alla till er båda!

    SvaraRadera