Välkommen till min blogg


lördag 30 januari 2010

Gustavsberg


Eftersom det var så kallt idag gjorde vi en liten utflykt till Gustavsbergs porslinsfabrik i stället för att åka skidor (!) för att titta lite på fint porslin och om de hade något kul att köpa.

Mycket gammalt fint fanns att se ...


Gammalt 50-talsporslin som nyproducerats och var svindyrt


Eller riktiga rariteter


Och tro´t eller ej - runt hela porslinsfabriken hade det växt upp ett antal outlet-butiker. Vi var ju tvungna att gå in i den alla och titta (och ... ja, vi handlade faktiskt också)


Här är Kosta Bodas outlet (köpte inget ...)

Däremot köpte vi den här: En Manodlin som på ett smidigt sätt skär grönsaker. Så slipper man dra fram matberedaren varje gång man vill skala en lök t ex.

6 kommentarer:

  1. Vilken kul utflykt, dit får ni gärna leda mig när jag är på besök i storstaden någon gång...
    Akta fingrarna i mandolinen bara - har hört att de är lätt att skada sig på dem.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ett av de bättre köksredskapen är mandolinen. Hittar ni ett kaffefat av den blåprickiga typen så köp den åt mig. Min kaffekopp på landet saknar nämlingen fat

    SvaraRadera
  3. Det ska vi självklart göra nästa gång vi är där.

    SvaraRadera
  4. Missade du Villeroy o Boch outleten som ligger lite bakom de andra?
    Det är min favorit

    Och ute i Barkaby har Rosenthal outletbutik

    SvaraRadera
  5. Den där grönsakskäraren verkar bra, slippa riva sig på rivjärnet. För lat att som du säger ta fram matberedaren och sen besvär med disk. Det skall jag titta efter. klockan är nu 22.45 och jag hör Björn säga till Stella gå till matte, hon vill nämligen att vi skall kasta en peg som och spriger och hämtar och så kan hon hålla på tills vi trötnar.

    SvaraRadera
  6. Nej, vi missade inte Villery o Boch, vi har varit där tidigare. Den här gången valde vi några av de andra.
    Visst är det häftigt med alla dessa affärer?

    SvaraRadera