Välkommen till min blogg


måndag 14 november 2011

100 år

... det skulle mina föräldrar ha fyllt i år, båda två. Vi är sex syskon och vi bestämde då att vi skulle ha fest tillsammans och fira det. Dagen valdes och det råkade passa bäst den 12 november som också var mammas födelsedag.
Tyvärr kunde två systrar inte komma av olika skäl men vi andra bestämde att vi skulle fira detta med en gåsmiddag. Som vi skulle laga tillsammans.
Vi började med att åka ut till kyrkogården och skålade i alkoholfri champagne. Våra föräldrar/svärföräldrar skulle verkligen ha uppskattat det här.
De älskade att ställa till fest under hela sitt liv.
Efter en helmulen morgon kom solen precis när vi var där. Sen återgick det till mulet igen.
Och vi åkte till Hammarby Sjöstad.
Gåsen skulle in i ugnen. Men först måste den sys ihop efter att kråset hade tagits bort.
Det gjordes på ett proffessionellt sätt.

Under tiden gåsen var i ugnen ägnade vi oss åt en god födelsedagstårta.
Tack Stig och Louise.

Jag kunde inte missa tillfället att be om hjälp att sätta upp en brandvarnare när jag nu hade huset fullt med duktiga hantverkare.
(Sån har jag blivit numera ...)

Dags att sätta igång med allt. Med full energi kastade sig alla över arbetsuppgifterna

Självklart blev det svartsoppa. Dock färdigköpt. Men god faktiskt.

Efter nästan tre timmar - gåsen är klar.

Härligt att se så många kockar i mitt kök. Varför inte göra det till en vana?

Här sitter två stycken som alla tydligen har glömt.
De försöker tala om att de finns det på en fint och försynt sätt ...

En supergod efterrätt trollades fram.

Tre bröder

Vi åt och drack och pratade och hade jättetrevligt i hela 11 timmar!!
Vilken fantastisk bra idé av Göran. Tack.
Vi måste göra om något liknande någon gång.

3 kommentarer:

  1. Vilken strålande idé och så trevligt ni verkar ha haft. Era föräldrar sitter säkert i sin himmel och myser.

    Vilken vacker dukning ni gjort, det var minst lika stiligt som på nobelfesten.

    Visst måste man passa på att få hjälp. Jag har en lampa som ligger, som jag måste få någon att sätta upp. Jag hade tänkt be sönerna igår, men så glömde jag det. Den får ligga till sig tills nästa gång de är här.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt det ser ut! Klart mormor & morfar ler där uppe - dels för att ni umgås och har det trevligt, ni syskon, och dels för att de blev firade på sina 100-årsdagar!

    SvaraRadera
  3. 11 timmars samvaro låter härligt. Gåsen såg fantastisk ut. Men svartsoppan skulle ingen kunnat få i mig. Ni ser i alla fall ut som om ni hade underbart trevligt.

    Kram!

    SvaraRadera