Välkommen till min blogg


måndag 24 oktober 2011

Abessinien

Idag när jag var till Toyota-verkstaden som ligger vid Gärdet passade jag på att ta en sväng upp till Hjorthagen, den del av Stockholm där jag är född. Alltid lika roligt.
Den här gången valde jag att gå lite i den s k nya delen, den som i folkmun kallas för Abessinien.
Det nya bostadsområdet i södra delen av Hjorthagen byggdes under 1930-talet och kom att kallas Abbesinien i folkmun.
Ursprunget till områdets namn kom av konflikten mellan Italien och Abbesinien (dagens Etiopien) som förekom då under byggåren. 
 
 Det finns olika förklaringar till varför det kallades så. En är att det var husens fyrkantiga och ljusa utformning samt den torftiga enkelheten som fick kritiker att jämföra området med enkel afrikansk bebyggelse. Man var ju inte så van vid funkishus på den tiden.
En förklaring som jag själv alltid hört var att den här nya delen av Hjorthagen låg så avsides, mellan oss och den fanns den stora idrottsplatsen samt två skolor. Och folk tyckte det var lite väl långt bort.Det var ungefär som att ta sig till Abessinien (!).

Vi var dessutom tvungna att ta oss ända dit då och då för att posten hamnade där.
För att inte tala om den fina plaskdammen (här ovan) som bara fanns där. Vi "gamla" Hjorthagsbor fick på nåder använda den ibland.
Men, det var som sagt långt att gå. Tyckte vi. Då.

Charmigt va?
Numera är det här en B-skola. Tidigare fanns det alltså två stycken skolor.
På 40-talet var hela Hjorthagen en barnrikestadsdel.

4 kommentarer:

  1. Det som egentligen är lite konstigt är att skolorna och idrottsplatsen inte tillhörde något av områdena! Dom var neutrala.

    SvaraRadera
  2. Ja, det var tur det eftersom det annars var ständig kamp mellan de här två lägren. Därför blev de neutral mark.

    SvaraRadera
  3. Och jag som trodde att du var på väg att resa iväg till varmare nejder. Men jag tror i och för sig att den här formen av Abessinien är trevligare än originalet.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vackra underbara Hjorthagen :) Tänk i Abessinines plaskdamm har man svalkat sig många somrar och i den vackra skolan gick jag tills 6.an.

    Hoppas allt är bra med dig.

    Kram Eva

    SvaraRadera