Välkommen till min blogg


tisdag 27 oktober 2009

Baddag för Justin

I duschen

Ligger och torkar

På borstbordet

FÄRDIG!!

Idag har det varit baddag för Justin. Först badar jag honom i duschen. Först blöter jag igenom hela pälsen. Det tar sin lilla tid eftersom han har rätt tät päls. Efter att jag sköljt ur det speciella hundschampot sprayar jag in balsam.
Därefter blir det tork med särskilda hunddukar och vanliga avlagda handdukar.
Justin som är en ovanligt duktig hund går sen direkt till sin korg och lägger sig och sover. Där ligger han sen still i 5-6 timmar (!). Efter en hyperkort promenad är det dags för borstningen. Den kan ta alltifrån 1-3 timmar beroende på årstid, väderlek och tid mellan baden. Samtidigt klipper jag klorna och tar bort pälsen inne i tassarna och mellan tårna. Samt putsar bort extrapäls i ansiktet.
Just idag blev det en tretimmars och det beror på det fuktiga vädret.
Men sen - det är värt varenda timme, det tycker både han och jag. Han får godis och vi går på en lång, lång promenad. När vi kommer in är det inte alls ovanligt att han ser ut som före badet. Det är bara att bita ihop. Och älska sin hund ändå.

2 kommentarer:

  1. Men stackars lilla Jussie! Så där höll ALDRIG jag på när han bodde här, jag förstår att han saknar mig HELA TIDEN och längtar tillbaka hit!

    SvaraRadera
  2. Det är bra Justin, man får offra lite för godiset
    "Kusinerna från landet"

    SvaraRadera